دخول

ملتقى الطلاب الليبيين للدراسة في الخارج، اخر قرارات الإيفاد، التفويضات، إدارة البعثات

descriptionالي اعضاء منتدنا الغالي ارجو المساعدة  Emptyالي اعضاء منتدنا الغالي ارجو المساعدة

more_horiz
السلام عليكم .. انا اسمي  في قرار المواصلات الاخير .. هنا  عندي عدة تساؤلات 
من سينفذ لي القرار ؟؟ و اذا كان القرار  مفتوح بدون تحديد الساحه فانا انوي الذهاب الي امريكا او كندا ؟؟ فما هي الخطوات الاولى التى يجب ان  اقوووم بها ؟؟ 
و لكم جزيل الشكر و العرفان

descriptionالي اعضاء منتدنا الغالي ارجو المساعدة  Emptyرد: الي اعضاء منتدنا الغالي ارجو المساعدة

more_horiz
اول حاجة ترجم الافادة وكشف الدرجات واختمهم من الخبرة القضائية والجودة والخارجية وجهز جوازات السفر ولما يتفعل القرار تكون جاهز

descriptionالي اعضاء منتدنا الغالي ارجو المساعدة  Emptyرد: الي اعضاء منتدنا الغالي ارجو المساعدة

more_horiz
وتى 2 افادة و2 كشف درجات واختمهم من الجودة وترجمهم وبعدها اختمهم من القضائية ومن ثم الخارجية
وتنفيد القرار بعد ايفعلوه والجيهة اللى تشتغل فيها رح تعطيك ربع الراتب فقط بعد توصل بلد الدراسة ووزارة التعليم هى المتكفلة بمصاريف الايفاد معناها ادراتك رح تستحقها فى بعض الاجراءات من رسالة الاجازة والخبرة والتعريف موظف واخلاء الطرف
ورح ترتبط بادارة البعثات وتبدا فى اجراءاتك من لما ايفعلوا القرار وماعند ك علاقة لابمندوب جامعة لامعهد..بالتوفيق

لانك تحمل الاسلام فى قلبك
                                                فيجب ان تكون متميزا

more_horiz
وعليكَ السلام ورحمة الله وبركاته ..
أتمنى أن يساعدك هذا الرابط .. 
https://www.almofad.com/t928-topic

عدل سابقا من قبل رحمــة في الثلاثاء 02 يوليو 2013, 11:10 pm عدل 1 مرات

more_horiz
شكرا للجميع ....

more_horiz
بالنسبه لتحديد الدوله ف وزارة المواصلات هي اللي حتوزع الطلبه حسب تخصصاتهم علي الدول  . توا تستني موعد الكشف الطبي الخاص بيك واللي حتديره وزارة المواصلات ايضا بعدها حيتم توزيع الطلبه علي الدول ومنها تبدا اجراءات التأشيره .

more_horiz
والوزاره هي اللي حتجيب قبول الجامعه وكل حاجه وعلي الكلام ان شاءالله شهر 9 يكون السفر بأذن الله